Projectmanager Mobility as a Service en Deelmobiliteit

Goedopweg is een samenwerkingsprogramma van overheden in de regio Utrecht dat werkt aan een bereikbare en duurzame mobiliteit. Binnen het programma ‘Deelmobiliteit & MaaS’ van Goedopweg werk ik aan de ontwikkeling en uitvoering van projecten die duurzame mobiliteitskeuzes stimuleren. Ik coördineer het MaaS Living Lab, waarin overheden en marktpartijen samenwerken aan innovatieve toepassingen van deelmobiliteit en multimodaal reizen. Ik ontwikkel use cases en doelgroepenaanpakken, begeleid publiek-private samenwerking en zorg voor strategische afstemming tussen beleid en uitvoering.

Tot de use cases behoren onder meer het uitgeven van stimuleringstegoeden voor deelmobiliteit, parkeren op afstand voor bewoners, en de integratie van P+R en deelmobiliteit als vorm van natransport. Daarnaast help ik bij gedragsinterventies voor uiteenlopende doelgroepen zoals bewoners, bezoekers en werknemers, gericht op het daadwerkelijk veranderen van reisgedrag. In samenwerking met gemeenten en woningcorporaties werk ik aan een project voor inclusieve deelmobiliteit, met speciale aandacht voor bewoners van sociale huurwoningen. Deelmobiliteit speelt hierin ook een sleutelrol bij gebiedsontwikkeling, bijvoorbeeld door het terugdringen van parkeernormen en het mogelijk maken van woningbouw in binnenstedelijke gebieden.

Projectmanager Mobiliteitsmanagement

Verantwoordelijk voor het ontwikkelen van een gedragsaanpak die de gemeente helpt om Utrechters andere reiskeuzes te laten maken. Doelen hierbij zijn bijvoorbeeld vaker lopen, fietsen, ov of deelmobiliteit gebruiken, parkeren op afstand, spitsmijden of thuiswerken. De aanpak is toegespitst op de invoering van betaald parkeren in bestaande wijken en bij grote binnenstedelijke herinrichtingen van de infrastructuur. Deze verandermomenten zijn met de juiste set aan gedragsinterventies kansrijk om mensen te verleiden om duurzamer te reizen. Daarnaast richt ik me specifiek op de bewoners in Rivierenwijk waar zowel gefaseerd betaald parkeren wordt ingevoerd als de Socrateslaan en de Jutfaseweg heringericht worden. In deze wijk ontwikkel ik gedragsinterventies die bewoners proberen te bewegen om duurzamer te reizen.

Opdrachtgever gedragsverandering gedragsinterventies

Projectmanager Deelmobiliteit

In mijn rol binnen het Programma Deelmobiliteit, dat deelfietsen, -bakfietsen, -scooters en -auto’s omvat, heb ik leidinggegeven aan meerdere sleutelprojecten gericht op duurzame deelmobiliteit. Samen met een projectteam ontwikkelde ik een transitieplan voor de elektrificatie van ongeveer 1.400 deelauto’s met vaste standplaatsen, inclusief de benodigde laadinfrastructuur, om te voldoen aan de ‘Uitstootvrij in 2025’-eisen. Daarnaast heb ik diverse onderzoeken uitgevoerd naar laadgedrag, zowel van free-floating elektrische deelauto’s als van particuliere elektrische auto’s, om beleidskeuzes te onderbouwen. Ook stuurde ik initiatieven aan voor het stimuleren van alternatieve autodeelmodellen zoals peer-to-peer platforms en besloten groepen, en experimenteerde ik met deelauto’s in gemeentelijke openbare parkeergarages in Amsterdam als toekomstige mobiliteitsoplossing in gebieden met beperkte straatparkeermogelijkheden.

Opdrachtgever gedragsverandering mobiliteitsbeleid gedragsinterventies

Adviseur en Gedragsexpert Mobiliteit

In mijn functie als adviseur en gedragsexpert Mobiliteit bij mobiliteitsadviesbureau Syndesmo en &Morgen (2019-2021) heb ik diverse bedrijven geholpen op het gebied van mobiliteit(sgedrag). Bij deze bedrijven heb ik me beziggehouden met het ontwerpen en implementeren van nieuw mobiliteitsbeleid en het inzetten op effectieve reisgedragsverandering bij werknemers. Door een goede analyse te doen van omgeving, beleid, voorzieningen en werknemers, was ik in staat om passende oplossingen te bedenken in de voor hun specifieke context. Hierdoor kwam er een duurzaam en toekomstbestendig mobiliteitsbeleid bij onder andere ANWB en Saxion Hogescholen.

Opdrachtgever gedragsverandering mobiliteitsbeleid gedragsinterventies

Gedragsexpert Mobiliteit

In deze functie (2020) heb ik uitvoerig onderzoek gedaan naar de totstandkoming van reisgedrag. Hierdoor heb ik een totaalbeeld gekregen van de verschillende factoren die daarbij komen kijken én hoe deze factoren beïnvloed kunnen worden. Op basis van deze kennis heb ik een adviesdocument geschreven. Dit document bevat veel aanbevelingen en gedragsmaatregelen om als overheid (zowel lokaal als landelijk) bewuster reisgedrag te sturen. Het is door de Rijksoverheid gepubliceerd onder de naam “Verbieden, verplichten of verleiden”.

Tijdens deze rol heb ik daarnaast nauw samengewerkt met andere collega’s binnen het MaaS-team. Ik ben daardoor goed op de hoogte van de verschillende marktontwikkelingen en de beleidsuitdagingen die hierbij komen kijken. Tenslotte heb ik samengewerkt met het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. Hierbij is gekeken naar hoe met gedragsinterventies (en uitvoerige RCT tests) het mobiliteitsgedrag van alle rijksambtenaren (100.000+) veranderd kan worden. Dit in aanloop naar een nieuwe aanbesteding van een rijksbrede mobiliteitsoplossing.

Opdrachtgever gedragsverandering mobiliteitsbeleid gedragsinterventies
Opdrachtgever gedragsverandering gedragsinterventies

Projectmanager Mobility as a Service

Van 2018 tot 2020 heb ik bij de gemeente Amsterdam toegewerkt naar een innovatieve uitvraag voor een Mobility as a Service-dienst. Deze dienst moet ertoe leiden dat de Zuidas tijdens en na de grote infrastructurele werkzaamheden van Zuidasdok bereikbaar is en blijft. De aanbesteding is in november 2019 succesvol afgerond. De dienst is op 1 oktober 2021 officieel gelanceerd als Amaze Mobility. De gemeente heeft in dit project de totstandkoming van de ontwikkeling van de dienst op zich genomen. De werkgevers in en rondom het gebied Zuidas treden op als launching customer. De dienst zal vervolgens landelijk opschaalbaar moeten worden. Hierbij zijn de volgende doelen gesteld vanuit de bedrijven en gemeente: bereikbaarheid, duurzaamheid, vitaliteit en flexibel reizen.

Ik heb een bijdrage geleverd aan de landelijke gremia vanuit het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Ik heb deelgenomen aan het landelijke overleg waarin samen met het Ministerie de pilot-overstijgende zaken, zoals beleidsuitdagingen, werden besproken. Daarnaast heb ik deelgenomen aan de communicatiewerkgroep om de samenhang en uitdraging van de verschillende boodschappen van de pilots vorm te geven. Tenslotte heb ik me beziggehouden met de monitoring en evaluatie via zowel kwalitatieve als kwantitatieve data.

In deze functie heb ik tenslotte als beleidsadviseur advies gegeven aan beleidsambtenaren. Deze adviezen betroffen het opstellen van spelregels rondom deelmobiliteit in zowel fysieke (openbare ruimte) als digitale (ontsluiting en data delen) zin.

Projectmanager Zuidas Mobility Experience

Ik heb in 2018 en 2019 het project Zuidas Mobility Experience uitgevoerd. Het doel hiervan was om kennis op te doen van de wensen, behoeften en drempels van de eindgebruiker op het gebied van (zakelijk) reizen, Tijdens deze experiences kregen deelnemers een mobiliteitsbudget van maximaal €1.000, afhankelijk van hun reiswijze (lease, OV, fiets). De deelnemers werden actief bevraagd over mobiliteit in de breedste zin van het woord. Door deze experience konden we de eindgebruiker daadwerkelijk centraal stellen in de aanbesteding van MaaS Zuidas.

Opdrachtgever gedragsverandering gedragsinterventies
Opdrachtgever gedragsverandering gedragsinterventies

Projectmanager Slimmer en Duurzaam

Namens Zuidas was ik in 2018 en 2019 financieel verantwoordelijk voor alle activiteiten en (gedrags)experimenten die samen met de partners (Hello Zuidas, Green Business Club, BYCS) werden ondernomen om anders reizen te stimuleren in het gebied Zuidas. Om de effecten van deze interventies te monitoren, hebben we jaarlijks de werknemers van Zuidas benaderd. Het programma is een initiatief van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Het resultaat van het programma is onder meer spitsmijdingen, duurzamer reisgedrag en schonere logistiek.

Smart Mobility – Mobility as a Service

Namens de Gemeente Amsterdam nam ik zitting in het Smart Mobility-programma van de MRA. Dit is een samenwerkingsverband van 33 gemeentes, provincies Noord-Holland en Flevoland en de Vervoerregio Amsterdam (verantwoordelijk voor de ov-concessies in dit gebied). Doel van dit programma was om kennis te delen en initiatieven aan te jagen op het gebied van Smart Mobility. Ik heb dit programma opgestart en met name kennis gedeeld vanuit mijn landelijke MaaS-expertise. Daarnaast heb ik kennis vergaard over andere (internationale) initiatieven op het gebied van Mobility as a Service.

Opdrachtgever gedragsverandering mobiliteitsbeleid gedragsinterventies Mobility as a Service

Overige opdrachtgevers